Bouwvakker

Ding dong! Wat?! Het is 09:00 uur ’s morgens. Denk ik nog even een paar uur uit te kunnen slapen op mijn vrije dag, ho maar… de bel!

Ik gris nog gauw mijn ochtendjas uit de kast en doe open doen. De ramenman. Of hij bij mij ramen mag vervangen. De bewoner waarvan hij de ramen zou verwisselen, was niet thuis. Nadat ik heb toegezegd, meldt hij: “kleed jij je eerst maar even aan en wil je daarna het aanrecht voor me leegmaken”. Euh, goedemorgen! Ja meneer de ramenman.

Nadat ik me heb aangekleed, vraagt hij zich af welke ramen hij moet vervangen. Voordat ik het door heb, struint hij het huis door waarbij hij in elke kamer een geur van rook achterlaat… Blech! Sommige sigarettenlucht in de ochtendgloren is niet bepaald aangenaam.

Wanneer hij weer naar buiten wil lopen om aan de slag te gaan, ziet hij mijn smerige modderige schoenen staan : “Wat voor werk doe jij wel niet eens?!”. Ik zeg: “Oh bouwvakker”. Die blik die volgt is niet te beschrijven hahaha Heerlijk om mensen af en toe een beetje te plagen. Ik laat voor de zekerheid nog even mijn spierballen zien, maar hij heeft al snel door dat ik een grap maak. ‘nee hoor, geintje’, zeg ik nog gauw, voordat hij mij straks de ramen laat plaatsen.

Wanneer hij dan eindelijk begint met de ramen, vind ik het hoogtijd voor mijn eerste verse bakje espresso. Enthousiast vul ik mijn percolator met heerlijk geurende koffie. Ik kan niet wachten! Maar wanneer ik de percolator op het vuur wil zetten, gaat het mis. Een geur van gaslucht komt me tegemoet en ook mijn aansteker begint te roken. Geweldig op de maandagochtend. De ramenman komt net op dat moment de keuken in met de opmerking ‘volgens mij doet ie het niet’. Goh, je meent het. Ondertussen zit het senseo-apparaat zit me al hoopvol aan te kijken wanneer ik hem weer eens ga gebruiken. Nou, je hebt geluk vandaag senseo!

En met het vredige getimmer en geboor op de achtergrond, de heerlijke rook- en gaslucht in de kamer, kan ik eindelijk mijn eerste bakje senseo koffie naar binnen werken. De maandag is begonnen!

Leave a comment